REGULAMIN STUDIÓW Uniwersytet Rolniczy w Krakowie

Awatar użytkownika
Manager
Posty: 252
Studiuję: Geodezja
Lokalizacja: Polska

Tomy666, 08 cze 2011, 17:00

REGULAMIN STUDIÓW

SPIS TREŚCI
I. PRZEPISY OGÓLNE I OBJAŚNIENIA
§ 1. Przedmiot i zakres regulaminu

§ 2. Nauczyciel akademicki

§ 3. Student

§ 4. Plany i programy studiów

§ 5. Formy nauczania i zaliczania
II. ORGANIZACJA STUDIÓW
§ 6. Organizacja zajęć w uczelni

§ 7. Organizacja zajęć na kierunku studiów (specjalności)
III. PRAWA I OBOWIĄZKI STUDENTA W TOKU STUDIÓW
§ 8. Zasady i prawa ogólne

§ 9. Zaliczenie zajęć

§ 10. Zaliczenie kursu

§ 11. Zaliczenia i egzaminy komisyjne

§ 12. Zaliczenie semestru
IV. PRZERWY W TOKU STUDIÓW
§ 13. Urlopy

§ 14. Powtarzanie semestru

§ 15. Skreślenie z listy studentów

§ 16. Reaktywowanie studenta, przyjęcie z innego kierunku (uczelni)
V. UKOŃCZENIE STUDIÓW
§ 17. Praca dyplomowa (magisterska, inżynierska, licencjacka)

§ 18. Egzamin dyplomowy

§ 19. Dyplom ukończenia studiów
VI PRZEPISY KOŃCOWE
§ 20. Odwołania

§ 21. Ważność i zmiany regulaminu
[font=Times New Roman][/font] [justify]Załącznik do Zarządzenia Rektora[/justify] [justify]Nr 12/2004 z dnia 27.04.2004 r.[/justify] [justify]I. PRZEPISY OGÓLNE I OBJAŚNIENIA[/justify] [justify]§ 1. PRZEDMIOT I ZAKRES REGULAMINU[/justify] [justify]1. Regulamin określa prawa i obowiązki studenta oraz zasady organizacji toku studiów w Akademii Rolniczej im. H. Kołłątaja w Krakowie[/justify] [justify]2. Zadania uczelni w zakresie kształcenia studentów oraz ogólne prawa i obowiązki nauczyciela i studenta określone są w ustawie o szkolnictwie wyższym z dnia 12 września 1990 r. (Dz. U. RP nr 65 poz. 385), zwanej dalej ustawą (w nawiasach podane są odnośniki do artykułów) oraz w statucie Akademii Rolniczej w Krakowie, zwanym dalej statutem.[/justify] [justify]3. Regulamin ma zastosowanie dla studentów studiów dziennych oraz zaocznych i obowiązuje od przyjęcia w poczet studentów (immatrykulacja i ślubowanie) do ukończenia studiów (egzamin magisterski, inżynierski, licencjacki)[/justify] [justify]4. Na kierunkach, które przyjęły inny niż uwzględniony w regulaminie tok studiów, tryb zaliczania przedmiotów i semestrów oraz właściwe ustalenia regulaminowe określa rada wydziału.[/justify] [justify]5. Przepisy dotyczące spraw studenckich nie objętych niniejszym regulaminem znajdują się w obowiązujących w Akademii Rolniczej w Krakowie:[/justify] [justify]- regulaminie samorządu studenckiego,[/justify] [justify]- regulaminie przyznawania pomocy materialnej dla studentów,[/justify] [justify]- statutach organizacji studenckich.[/justify] [justify]§ 2. NAUCZYCIEL AKADEMICKI[/justify] [justify]Kształcenie studentów w uczelni prowadzone jest przez nauczycieli akademickich, którzy realizują i prowadzą proces dydaktyczny oraz służą studentom wiedzą, radą i pomocą. Funkcje te spełniają:[/justify] [justify]a. rektor (prorektor) - przełożony wszystkich pracowników i studentów Akademii Rolniczej, kieruje działalnością uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz (U. art. 49);[/justify] [justify]b. dziekan (prodziekan) – przełożony pracowników i studentów wydziału kieruje daną jednostką i reprezentuje ją na zewnątrz (U. art. 52), przyjmuje studentów na studia i wydaje dyplom ukończenia studiów, a w trakcie trwania studiów podejmuje decyzje w sprawach zaliczenia semestru (roku studiów), przerwy w studiach (urlopy, powtarzanie semestru, kursu), zarządzania egzaminu komisyjnego, skreślenia z listy studentów i innych;[/justify] [justify]c. kierownik jednostki organizacyjnej (katedry, zakładu, studium) prowadzącej dydaktykę powierza podległym pracownikom zorganizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych i odpowiada za ich przebieg oraz jakość nauczania;[/justify] [justify]d. nauczyciel, któremu powierzono przedmiot (kurs), prowadzi wykłady (w całości lub części), egzaminuje i potwierdza zaliczenie kursu przez studenta;[/justify] [justify]e. nauczyciel prowadzący zajęcia (wykłady, ćwiczenia, seminaria i in.) organizuje proces nauczania, kontroluje i ocenia jego efekty w trakcie semestru oraz stwierdza zaliczenie tych zajęć przez studenta;[/justify] [justify]f. opiekun, powołany przez radę wydziału (dziekana) lub wybrany przez studentów z grona nauczycieli akademickich, udziela pomocy i rady studentom w określonych zakresach, np. opiekun roku, opiekun koła naukowego (sekcji), opiekun studenta odbywającego studia według indywidualnego toku, opiekun pracy magisterskiej;[/justify] [justify]g. uczelniany, wydziałowy koordynator Europejskiego Systemu Transferu Punktów Kredytowych (ECTS) udziela studentom informacji o systemie, przekazuje informacje i wskazówki dotyczące odbywania studiów za granicą, udostępnia im pakiety informacyjne innych uczelni, pomaga wypełnić dokumentację (porozumienie o programie zajęć, wykaz zaliczeń, itp.) dotyczącą zaliczenia, uznawania studiów odbywanych na innej uczelni krajowej lub zagranicznej.[/justify] [justify]§ 3. STUDENT[/justify] [justify]1. Studentem jest osoba wpisana w rejestr studentów, uczestnicząca w studiach dziennych lub zaocznych, magisterskich, licencjackich lub inżynierskich.[/justify] [justify]2. Przyjęcie w poczet studentów po zakwalifikowaniu kandydata na I semestr przez komisję rekrutacyjną, następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania, którego treść określa statut uczelni (U. art. 142). Począwszy od semestru II przyjęcie może nastąpić w przypadku przeniesienia z innego kierunku lub uczelni na podstawie decyzji dziekana (prodziekana) przyjmującego.[/justify] [justify]3. Po immatrykulacji i złożeniu ślubowania student otrzymuje indeks, legitymację studencką i książeczkę zdrowia.[/justify] [justify]4. Reprezentantem ogółu studentów Akademii Rolniczej jest Uczelniana Rada Samorządu Studenckiego, a reprezentantem studentów danego kierunku jest Wydziałowa Rada Samorządu Studenckiego, które działają zgodnie z regulaminem samorządu studenckiego. Reprezentantem studentów danego roku jest starosta roku.[/justify] [justify]§ 4. PLANY I PROGRAMY STUDIÓW[/justify] [justify]1. Nauczanie odbywa się w ramach kierunków studiów według ustalonych dla nich planów i programów, które określają rodzaj, zakres i formę zajęć dydaktycznych (U. art. 4a).[/justify] [justify]2. W Akademii Rolniczej w Krakowie prowadzone są studia dzienne magisterskie przez 5 lat (10 semestrów), studia zawodowe inżynierskie dzienne i zaoczne przez 4 lata (8 semestrów), studia zawodowe licencjackie dzienne przez 3 lata (6 semestrów) oraz magisterskie studia uzupełniające zaoczne po studiach inżynierskich przez 1,5 roku (3 semestry) i magisterskie studia uzupełniające dzienne i zaoczne po licencjacie nie dłużej niż 2 lata (4 semestry).[/justify] [justify]3. Plan studiów jest ustalany dla każdego kierunku studiów przez radę wydziału po zasięgnięciu opinii wydziałowego organu samorządu studenckiego (U. art. 51). Plan zawiera wykaz kursów (przedmiotów), których zaliczenie jest wymagane dla ukończenia studiów na danym kierunku oraz semestralny wymiar godzin zajęć (wykładów, ćwiczeń) z tych przedmiotów, a także wykaz obowiązujących zaliczeń i egzaminów. Plan zawiera także wykaz przedmiotów fakultatywnych, z których student wybiera niektóre, zgodne ze swym zainteresowaniem. Dla każdego przedmiotu (kursu) obligatoryjnego i fakultatywnego przypisana jest liczba punktów kredytowych przyznawanych studentowi po jego zaliczeniu.[/justify] [justify]4. Program każdego kursu (przedmiotu) opracowywany jest przez nauczyciela prowadzącego kurs, zaopiniowany przez komisję dydaktyczną danego kierunku studiów i zatwierdzony uchwałą rady wydziału. Program zawiera wyszczególnienie problematyki objętej nauczaniem w ramach danego kursu umiejętności jakie student powinien opanować, formy realizacji i termin zaliczenia kursu.[/justify] [justify]5. Plany i programy studiów mogą być jednolite i obowiązujące wszystkich studentów danego kierunku studiów lub danej specjalności, mogą być też zróżnicowane w przypadku studiów indywidualnych (U. art. 147. ust. 3). Dopuszcza się możliwość honorowania programów studiów innych uczelni w zakresie uzgodnionym umową i na warunkach określonych przez system ECTS.[/justify] [justify]§ 5. FORMY NAUCZANIA I ZALICZANIA[/justify] [justify]1. Przedmiot – stanowi określony zakres wiedzy lub umiejętności z danej dyscypliny (dyscyplin) przewidzianej w planie i w programie studiów dla danego kierunku (specjalności). Nauczanie przedmiotu odbywa się w ramach kursów, które mogą obejmować całą problematykę przedmiotu lub jej części.[/justify] [justify]2. Kurs stanowi ustalony cykl (zestaw) zajęć prowadzonych przez jednego lub kilku nauczycieli i kończy się zaliczeniem lub egzaminem.[/justify] [justify]3. Zajęcia prowadzone w uczelni, mogą mieć formę wykładu, ćwiczeń (audytoryjnych, laboratoryjnych, projektowych, terenowych, lektoratów, kształcenia internetowego), seminariów, konwersatoriów, praktyk, konsultacji itp. Odmienną formę mają zajęcia praktyczne odbywane w stacjach i zakładach doświadczalnych uczelni oraz poza uczelnią w postaci praktyk zawodowych i produkcyjnych.[/justify] [justify]4. Odbycie i ukończenie kursu wyraża się zaliczeniem poprzez wpisanie przez prowadzącego (nauczyciela) oceny albo adnotacji „zaliczone” (zal.) w indeksie studenta i innych dokumentach (kartach zaliczeniowo-egzaminacyjnych, protokołach). Stosuje się następujące formy zaliczenia:[/justify] [justify]a. zaliczenie zajęć (ćwiczeń, seminariów, lektoratów, praktyk) przez prowadzącego, polegające na wystawieniu i wpisaniu oceny wyników pracy studenta (§ 9) albo wpisaniu „zaliczone” w przypadku kursu bibliotecznego, wychowania fizycznego lub innych ustalonych przez rade wydziału;[/justify] [justify]b. zaliczenie kursu po zdaniu egzaminu lub kolokwium, gdy w planie studiów nie jest przewidziany egzamin dla danego kursu (§ 10. ust. 1) i wpisaniu oceny przez prowadzącego kurs (§ 5. ust. 4a);[/justify] [justify]c. zaliczenie semestru (roku), potwierdzające uzyskanie wymaganych zaliczeń zgodnie z planem studiów na danym semestrze (roku) i uzyskanie odpowiedniej liczby punktów kredytowych. Zaliczenia takiego udziela dziekan (prodziekan) i jest to warunek wpisania studenta na następny semestr (§ 12);[/justify] [justify]d. zaliczenie studiów potwierdzające uzyskanie przez studenta wszystkich zaliczeń kursów przewidzianych planem studiów dla danego kierunku, uzyskanie wymaganej liczby punktów kredytowych i złożenie egzaminu dyplomowego;[/justify] [justify]e. zaliczenie komisyjne zajęć, kolokwium, egzaminu itp. ma miejsce, gdy student kwestionuje jego prawidłowość (§ 11);[/justify] [justify]f. zaliczenie warunkowe semestru (roku) jest zezwoleniem dziekana (prodziekana) na kontynuację studiów pomimo braku zaliczeń wymaganych przez plan studiów i nie uzyskania odpowiedniej liczby punktów kredytowych, może ono być połączone z częściowym ograniczeniem praw studenckich (§ 12. ust. 4).[/justify] [justify]5. Przy zaliczeniach i egzaminach stosuje się następujące oceny i odpowiadającą im skalę stopni w systemie ECTS:[/justify] [justify]- bardzo dobry (bdb) 5,0 = A[/justify] [justify]- ponad dobry (ponad db) 4,5 = B[/justify] [justify]- dobry (db) 4,0 = C[/justify] [justify]- ponad dostateczny (ponad dst) 3,5 = D[/justify] [justify]- dostateczny (dst) 3,0 = E[/justify] [justify]- niedostateczny (ndst) 2,0 = F[/justify]
Punkty ECTS przyznawane są studentowi po uzyskaniu pozytywnej oceny z zaliczenia przedmiotu.
[justify]6. Celem ujednolicenia zapisów w indeksie i kartach zaliczeniowo-egzaminacyjnych przyjmuje się zasadę, że dla każdego kursu wykłady i ćwiczenia wpisuje się w odrębnych rubrykach.[/justify] [justify]W pozycji pierwszej wpisuje się nazwisko prowadzącego kurs i nazwę przedmiotu, oceny i daty egzaminów, których maksymalnie może być trzy (normalny, poprawkowy I, poprawkowy II). W pozycji drugiej wpisuje się nazwisko prowadzącego ćwiczenia oraz ocenę i datę zaliczenia ćwiczeń.[/justify] [justify]Gdy ćwiczenia dla tej samej grupy prowadzi dwu lub więcej nauczycieli, należy wpisać nazwisko prowadzącego kurs lub wyznaczonego nauczyciela.[/justify] [justify]II. ORGANIZACJA STUDIÓW[/justify] [justify]§ 6. ORGANIZACJA ZAJĘĆ W UCZELNI[/justify] [justify]1. Ogólną organizację roku akademickiego, obowiązującą w całej uczelni (na wszystkich kierunkach), ustala rektor i podaje do wiadomości na miesiąc przed początkiem roku akademickiego, który rozpoczyna się 1 października i trwa do 30 września następnego roku kalendarzowego.[/justify] [justify]2. Dla studiów dziennych ustalenie to obejmie następujące okresy:[/justify] [justify]a. Semestr zimowy[/justify] [justify]- okres zajęć dydaktycznych, trwający maksymalnie 15 tygodni,[/justify] [justify]- wakacje zimowe w okresie Świąt Bożego Narodzenia,[/justify] [justify]- zimową sesję egzaminacyjną, trwającą 2 tygodnie,[/justify] [justify]- poprawkową sesję egzaminacyjną, trwającą 2 tygodnie, w której terminy egzaminów (zaliczeń) poprawkowych nie mogą kolidować z zajęciami programowymi następnego semestru,[/justify] [justify]- przerwę międzysemestralną, trwającą co najmniej tydzień;[/justify] [justify]b. Semestr letni[/justify] [justify]- okres zajęć dydaktycznych, trwający maksymalnie 15 tygodni,[/justify] [justify]- wakacje wiosenne w okresie Świąt Wielkanocnych,[/justify] [justify]- letnią sesję egzaminacyjną trwającą 2 tygodnie,[/justify] [justify]- poprawkową sesję egzaminacyjną trwającą 3 tygodnie,[/justify] [justify]- letnią przerwę międzysemestralną przeznaczoną na ćwiczenia terenowe, praktyki, egzaminy, które nie mogły się odbyć w czasie sesji, oraz na wakacje.[/justify] [justify]W czasie letniej przerwy międzysemestralnej studentom przysługuje prawo do co najmniej 6-tygodniowych, o ile to możliwe – nieprzerwanych wakacji letnich.[/justify] [justify]3. Zajęcia na studiach zaocznych rozpoczynają się we wrześniu i są organizowane w formie wykładów i ćwiczeń podczas kilkudniowych zjazdów, po których są wyznaczane terminy sesji egzaminacyjnych o łącznym wymiarze 6 tygodni: zimową zamykającą semestr zimowy, letnią zamykającą semestr letni oraz jesienną bezpośrednio przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.[/justify] [justify]4. W uzasadnionych przypadkach rektor lub dziekan, po uzgodnieniu z nauczycielem i samorządem studenckim, może dokonać zmian w podziale roku akademickiego, nie naruszając łącznej liczby tygodni zajęć dydaktycznych oraz może zawiesić prowadzenie zajęć na określone dni lub godziny w danym dniu.[/justify] [justify]§ 7. ORGANIZACJA ZAJĘĆ NA KIERUNKU STUDIÓW (SPECJALNOŚCI)[/justify] [justify]1. Celem zapewnienia warunków realizacji zajęć i zaliczeń, dziekan (prodziekan) w porozumieniu z wydziałowym organem samorządu studenckiego zapewnia przygotowanie dla każdego kierunku studiów:[/justify] [justify]a. przed rozpoczęciem semestru:[/justify] [justify]- planu zajęć dydaktycznych dla każdego kierunku i studentów realizujących indywidualne programy studiów,[/justify] [justify]b. w trakcie trwania semestru:[/justify] [justify]- semestralnych lub rocznych kart zaliczeniowo-egzaminacyjnych – imiennie dla każdego studenta,[/justify] [justify]- planu egzaminów w sesji egzaminacyjnej,[/justify] [justify]- planu praktyk na okres wakacyjny w powiązaniu z planem obozów naukowych.[/justify] [justify]2. W planie zajęć dydaktycznych określa się terminy (dnie tygodnia, godziny) oraz miejsce (sale) odbywania wykładów i ćwiczeń ze wszystkich kursów dla każdej grupy studenckiej na danym kierunku. Dziekan (prodziekan) podaje harmonogram do wiadomości studentów najpóźniej na tydzień przed rozpoczęciem zajęć w semestrze.[/justify] [justify]3. Studenci otrzymują karty zaliczeniowo-egzaminacyjne, które są dokumentami spełniającymi dwojaką rolę:[/justify] [justify]- informacyjną dla studenta, gdyż zawierają wykaz wszystkich kursów z wyszczególnieniem wykładów, ćwiczeń i innych zajęć, które w danym semestrze (lub roku) obowiązują studenta zgodnie z planem studiów, czyli wykaz wymaganych zaliczeń i egzaminów,[/justify] [justify]- dokumentacyjną dla dziekana, bowiem w karcie tej student zobowiązany jest uzyskać – analogicznie jak w indeksie – wszystkie wpisy potwierdzające zaliczenie zajęć i egzaminów.[/justify] [justify]4. Plan egzaminów w sesji egzaminacyjnej przygotowuje starosta roku w porozumieniu z egzaminatorami. Daty tych egzaminów muszą zawierać się w wyznaczonych przez rektora okresach sesji egzaminacyjnych (§ 6. ust. 2).[/justify] [justify]Dziekan (prodziekan) zatwierdza plan egzaminów w sesji i podaje go do wiadomości studentów co najmniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Jednocześnie przekazuje egzaminatorom protokoły zawierające wykazy studentów uprawnionych do zdawania poszczególnych egzaminów w ustalonych terminach.[/justify] [justify]Terminy egzaminów poprawkowych wyznacza egzaminator w porozumieniu z zainteresowanymi studentami.[/justify] [justify]5. Plan programowych praktyk poza uczelnią opracowuje pełnomocnik dziekana ds. praktyk w porozumieniu ze starostą roku, w terminie pozwalającym na zawarcie stosownych umów przed wysłaniem studentów na praktyki.[/justify] [justify]6. Równocześnie ze sporządzeniem planu praktyk opracowuje się plany obozów naukowych. Udział studentów w pracach obozu o tematyce zbliżonej do programu praktyki może być bowiem podstawą do jej zaliczenia. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan (prodziekan).[/justify] [justify]III. PRAWA I OBOWIĄZKI STUDENTA W TOKU STUDIÓW[/justify] [justify]§ 8. ZASADY I PRAWA OGÓLNE[/justify] [justify]1. Student obowiązany jest postępować zgodnie z treścią ślubowania i niniejszym regulaminem (U. art. 143. ust. 2).[/justify] [justify]2. Student ma prawo do:[/justify] [justify]a. udziału w zajęciach dydaktycznych przewidzianych planem i programem nauczania odbywanych studiów, korzystania z pomocy nauczycieli i władz szkoły odnoszącej się do programu i toku studiów, korzystania z pomieszczeń i urządzeń dydaktycznych, czytelni i bibliotek oraz uczestnictwa w prowadzonych przez uczelnię pracach badawczych;[/justify] [justify]b. studiów wg indywidualnego planu i programu studiów na zasadach określonych przez radę wydziału;[/justify] [justify]c. wyrażania opinii o planie i programie studiów, nauczaniu i nauczycielu; W tych sprawach organy samorządu studenckiego mogą przeprowadzać ankiety oraz przedkładać ich wyniki i wnioski właściwym organom uczelni.[/justify] [justify]3. Prowadzący kurs albo zajęcia określa szczegółowe treści i formy nauczania, zasady zaliczania oraz podaje je do wiadomości studentów na początku semestru. Student może być zobowiązany do uczestnictwa w przygotowaniu zajęć i pokrycia kosztów materiałów pomocniczych.[/justify] [justify]4. Student ma prawo do pomocy materialnej i opieki lekarskiej na zasadach określonych odrębnymi przepisami (U. art. 152, 153, 154).[/justify] [justify]5. Student może ubiegać się o nagrody i wyróżnienia ustanowione przez rektora, dziekana i inne organy na zasadach określonych odrębnymi przepisami.[/justify] [justify]6. Student może studiować równolegle, poza swoim kierunkiem podstawowym, inne kierunki lub dowolne przedmioty w uczelni macierzystej lub innej, jeżeli wypełnia wszystkie obowiązki przewidziane planem i programem studiów na kierunku podstawowym (U. art. 147, ust. 2).[/justify] [justify]Warunki studiowania na dodatkowym kierunku określa dziekan (prodziekan) przyjmujący. Student zobowiązany jest powiadomić dziekana kierunku podstawowego o podjęciu równoległego studiowania na innych kierunkach.[/justify] [justify]Na prośbę studenta, dziekan kierunku podstawowego w porozumieniu z prowadzącymi kursy, może zgodzić się na częściowe zmiany warunków odbywania i zaliczania zajęć na tym kierunku lub też na zorganizowanie dla tego studenta studiów według indywidualnego planu i programu.[/justify] [justify]7. Opiekuna dla studiującego wg indywidualnego toku studiów wyznacza rada wydziału na wniosek dziekana (prodziekana).[/justify] [justify]Student podejmujący studia tokiem indywidualnym ustala z opiekunem program i plan studiów. Dziekan (prodziekan) potwierdza zgodność programu z kierunkiem studiów. Opiekun czuwa nad realizacją programu.[/justify] [justify]8. Student może zdobywać zaliczenia kursów lat (semestrów) wyższych, za zgodą dziekana i prowadzących kursy, o ile nie ma przeszkód merytorycznych i technicznych. Dotyczy to zwłaszcza studentów w czasie powtarzania roku (semestru) lub podczas urlopu.[/justify] [justify]9. Student może podjąć pracę zarobkową, naukową, artystyczną itp., a na IV lub V roku studiów – pracę w charakterze asystenta stażysty w jednostce organizacyjnej uczelni na zasadach określonych w statucie Uczelni (U. art. 151).[/justify] [justify]10. Student, po zaliczeniu I semestru może przenieść się z jednego kierunku na inny, z jednej uczelni do innej, ze studiów dziennych na zaoczne oraz ze studiów zaocznych na dzienne (U. art. 147, ust. 1 i 2).[/justify] [justify]Warunki przeniesienia i przyjęcia określa dziekan (prodziekan) przyjmujący (§ 16, ust. 7).[/justify] [justify]11. Student może otrzymać urlop w trakcie studiów, przerwać studia i podjąć je ponownie na zasadzie wznowienia, a także powtarzać semestr (U. art. 145).[/justify] [justify]Przepisy regulujące te sprawy określone są w §§ 13, 14, 15 i 16.[/justify] [justify]12. Student jest zobowiązany usprawiedliwić prowadzącemu swą nieobecność na zajęciach za wyjątkiem wykładów przed lub po ich odbyciu.[/justify] [justify]13. Za postępowanie uchybiające godności studenta i naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni student może być ukarany. Odpowiedzialność dyscyplinarną i tryb postępowania dyscyplinarnego określają odrębne przepisy (U. art. 162-176).[/justify] [justify]14. Student ma obowiązek niezwłocznego informowania dziekana o zmianie danych personalnych przekazanych w podaniu o przyjęcie na studia.[/justify] [justify]§ 9. ZALICZENIE ZAJĘĆ[/justify] [justify]1. Okresem zaliczeniowym zajęć i kursów jest semestr.[/justify] [justify]2. Zaliczeniu podlegają zajęcia przewidziane na dany semestr (rok) planem studiów dla danego kierunku wpisane do karty zaliczeniowo-egzaminacyjnej, którą student otrzymuje w trakcie trwania semestru (§ 7, ust. 3).[/justify] [justify]3. Zajęcia zalicza prowadzący nauczyciel na podstawie oceny wyników pracy studenta w całym semestrze (roku), przy czym stosuje się zasady ogłoszone studentom na początku zajęć (§ 6, § 8, ust. 3).[/justify] [justify]4. Jeżeli student opuścił znaczną część zajęć obowiązkowych, nauczyciel prowadzący te zajęcia może odmówić udzielenia mu zaliczenia. Dopuszczalną liczbę opuszczonych zajęć (z przyczyn uzasadnionych) ustala prowadzący dany przedmiot w porozumieniu z dziekanem (prodziekanem). Student zobowiązany jest ustalić z prowadzącym zajęcia sposób i termin uzupełnienia zaległości spowodowanych nieobecnością na zajęciach.[/justify] [justify]5. Odbywane zgodnie z planem (§ 7, ust. 5) praktyki są zaliczane przez upoważnionego przez dziekana nauczyciela (pełnomocnika, opiekuna praktyk) w miejscu trwania praktyki przed jej zakończeniem lub też na uczelni po jej zakończeniu, na podstawie wypełnionego i potwierdzonego przez zakład pracy dziennika praktyk oraz egzaminu sprawdzającego. Praktyki przypisane do kursu zalicza prowadzący kurs lub upoważniony przez niego nauczyciel.[/justify] [justify]6. Student na swoją prośbę lub na wniosek opiekuna koła naukowego, może być zwolniony przez dziekana (prodziekana) z odbywania całej praktyki lub jej części, na podstawie odbytej przed studiami pracy o zbliżonym do danej praktyki charakterze lub też na podstawie udziału w pracach obozu naukowego (§7, ust. 6).[/justify] [justify]§ 10. ZALICZENIE KURSU[/justify] [justify]1. Kursy mogą być zaliczane na podstawie egzaminu, kolokwium bądź innych form. Program studiów określa, które kursy zaliczane są egzaminem. Formy zaliczania pozostałych kursów określa prowadzący kurs. Jeżeli zaliczenie kursu wymaga przeprowadzenia egzaminów (kolokwiów) cząstkowych, sposób i formę zaliczenia ustala rada wydziału na wniosek prowadzącego kurs, po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rady wydziałowej samorządu studentów.[/justify] [justify]2. Egzaminy odbywają się w czasie sesji egzaminacyjnej. Mogą też odbywać się w terminach przedsesyjnych na podstawie umowy studentów z egzaminatorem. Prowadzący, w porozumieniu ze studentami, może zmienić termin egzaminu, z zastrzeżeniem § 7 ust.4.[/justify] [justify]3. Jeżeli student nie może uczestniczyć w egzaminie w wyznaczonym terminie winien przedłożyć usprawiedliwienie w ciągu 7 dni. Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na egzaminie w wyznaczonym terminie jest podstawą do nie zaliczenia tego egzaminu i wpisania w indeksie (oraz pozostałych dokumentach) oceny niedostatecznej.[/justify] [justify]4. Nieobecność egzaminatora w ustalonym terminie zobowiązuje kierownika katedry (zakładu) lub dziekana (prodziekana) do wyznaczenia innego egzaminatora.[/justify] [justify]5. W razie uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo do dwóch egzaminów poprawkowych.[/justify] [justify]6. Kolokwia lub inne formy zaliczeń, o których mowa w ust. 1 odbywają się w czasie semestru przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Kolokwia poprawkowe i komisyjne mogą się odbywać w czasie sesji egzaminacyjnej i poprawkowej.[/justify] [justify]7. Do kolokwiów mają zastosowanie przepisy § 10 ust 3, 5.[/justify] [justify]§ 11. ZALICZENIA I EGZAMINY KOMISYJNE[/justify] [justify]1. W przypadku niedostatecznego wyniku zaliczenia lub egzaminów poprawkowych student może ubiegać się o zaliczenie lub egzamin komisyjny.[/justify] [justify]Zaliczenie lub egzamin komisyjny może odbyć się jedynie w przypadku kiedy student kwestionuje prawidłowość jego przeprowadzenia. Pisemny wniosek student kieruje do dziekana (prodziekana) najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia egzaminu lub zaliczenia poprawkowego.[/justify] [justify]2. Zaliczenie i egzamin komisyjny zarządza dziekan (prodziekan) po uprzednim rozpoznaniu zasadności pisemnego wniosku studenta najpóźniej 3 dni licząc od daty jego wpłynięcia. Sposób przeprowadzania w/w zaliczenia i egzaminu regulują postanowienia § 11 ust. 3, 4 i 5.[/justify] [justify]3. Egzaminy i zaliczenia komisyjne odbywają się przed komisją w następującym składzie:[/justify] [justify]- przewodniczący, którym jest dziekan (prodziekan) lub osoba przez niego wyznaczona,[/justify] [justify]- specjalista z zakresu przedmiotu objętego egzaminem lub zaliczeniem,[/justify] [justify]- egzaminator lub prowadzący zajęcia, u którego student nie zaliczył egzaminu albo zajęć,[/justify] [justify]- na prośbę studenta, w skład komisji może wejść opiekun roku oraz przedstawiciel samorządu studenckiego w charakterze obserwatora.[/justify] [justify]4. Student na egzaminie komisyjnym losuje zestaw pytań przygotowanych wcześniej przez egzaminatora.[/justify] [justify]5. Wyniki egzaminu lub zaliczenia komisyjnego ustala komisja zwykłą większością głosów, a wpisu oceny do indeksu i noty zaliczeniowo-egzaminacyjnej dokonuje przewodniczący. Ponadto sporządza się protokół, który podpisują: przewodniczący, egzaminator i pozostali członkowie komisji.[/justify] [justify]§ 12. ZALICZENIE SEMESTRU[/justify] [justify]1. Zaliczenie semestru i wpis na następny winien nastąpić: na semestr zimowy do 15 października; a na semestr letni do 15 marca.[/justify] [justify]2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (§ 10, ust. 3), gdy dziekan (prodziekan) indywidualnie przedłuży studentowi termin zakończenia sesji egzaminacyjnej, wpis na semestr następny może nastąpić później.[/justify] [justify]3. Warunkiem zaliczenia semestru (roku) jest zdanie egzaminów i uzyskanie zaliczeń z wszystkich kursów i praktyk przewidzianych planem studiów oraz uzyskanie odpowiedniej liczby punktów kredytowych.[/justify] [justify]4. W uzasadnionych przypadkach dziekan (prodziekan) może warunkowo wpisać na następny semestr studenta, który nie uzyskał co najwyżej 2 zaliczeń określonych w (§ 12 ust. 3), jeżeli istnieje możliwość uzupełnienia zaległości w ciągu następnego roku akademickiego. Uzyskany warunek z danego przedmiotu może być przedłużony tylko raz. Nie odnosi się to do przedmiotów, których zaliczenie jest niezbędne ze względu na merytoryczne następstwo treści kursów prowadzonych w semestrze (roku) następnym. Wykaz takich kursów ustala wydziałowa komisja dydaktyczna.[/justify] [justify]IV. PRZERWY W TOKU STUDIÓW[/justify] [justify]§ 13. URLOPY[/justify] [justify]1. Student w czasie studiów może uzyskać urlop:[/justify] [justify]a. zdrowotny – w przypadku długotrwałej choroby. Podstawą jest zaświadczenie wydane przez komisję lekarską.[/justify] [justify]b. opiekuńczy – urodzenie dziecka, opieka nad nim lub członkiem najbliższej rodziny,[/justify] [justify]c. okolicznościowy wynikający z ważnych przyczyn.[/justify] [justify]2. Student ubiegający się o urlop kieruje do dziekana podanie z indeksem, określając okres planowanego urlopu i dokumentując powody, dla których stara się o urlop.[/justify] [justify]3. Dziekan (prodziekan) potwierdza udzielenie urlopu wpisem do indeksu.[/justify] [justify]4. W okresie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie (U. art. 145, ust. 2).[/justify] [justify]5. Student wracający z urlopu może się spotkać ze zmianą programu studiów. W tym przypadku dziekan (prodziekan) informuje studenta o konieczności uzupełnienia dodatkowych przedmiotów i wyznacza termin ich zaliczenia.[/justify] [justify]§ 14. POWTARZANIE SEMESTRU[/justify] [justify]1. Dziekan (prodziekan) może skierować studenta na powtarzanie semestru lub roku (z wyjątkiem semestru I), gdy:[/justify] [justify]a. student nie zaliczył więcej niż dwóch przedmiotów (kursów).[/justify] [justify]b. nie zaliczył kursu, którego dostateczne opanowanie jest nieodzowne ze względu na merytoryczne następstwo treści przedmiotów realizowanych w semestrze (roku) następnym.[/justify] [justify]2. Student może uzyskać zezwolenie na powtarzanie semestru (roku), spowodowane brakiem zaliczenia przedmiotów, nie więcej niż raz w okresie studiów. Przepis ten nie dotyczy płatnych studiów zaocznych.[/justify] [justify]3. Student powtarzający rok (semestr) zachowuje uprawnienia studenckie, z wyjątkiem prawa do stypendium socjalnego.[/justify] [justify]4. Jeżeli nie nastąpiły istotne zmiany programów kursów (przedmiotów), studentowi powtarzającemu semestr, prowadzący przepisują oceny z uzyskanych zaliczeń i egzaminów wraz z ocenami niedostatecznymi, które student otrzymał zaznaczając fakt przepisania. W pozostałych przypadkach, a w szczególności w sytuacji powtarzanego kursu (przedmiotu) zakres i warunki odbycia zajęć oraz uzyskania zaliczeń określają prowadzący zajęcia.[/justify] [justify]§ 15. SKREŚLENIE Z LISTY STUDENTÓW[/justify] [justify]Dziekan (prodziekan) skreśla z listy studenta, który:[/justify] [justify]a. nie zaliczył semestru (roku) i nie posiada uprawnień do jego powtarzania,[/justify] [justify]b. porzucił studia w trakcie semestru (nieobecność na zajęciach stwierdzona przez prowadzących),[/justify] [justify]c. został dyscyplinarnie wydalony,[/justify] [justify]d. złożył wniosek o rezygnację ze studiów,[/justify] [justify]e. nie dopełnił w terminie formalności związanych z wpisaniem się na kolejny semestr (z wyjątkiem sytuacji wynikających z postanowień § 12 ust. 2).[/justify] [justify]§ 16. REAKTYWOWANIE STUDENTA, PRZYJĘCIE Z INNEGO KIERUNKU[/justify] [justify](UCZELNI)[/justify] [justify]1. Szczególne warunki zapisu na semestr obowiązują w przypadku reaktywowania studenta, który przerwał studia lub w przypadku przenoszenia się studenta z innej uczelni albo kierunku.[/justify] [justify]2. Reaktywowanie studenta (z wyjątkiem studenta, który nie zaliczył I semestru) może nastąpić nie wcześniej niż w następnym roku akademickim po skreśleniu z listy studentów.[/justify] [justify]3. Wznowienie studiów może nastąpić pod warunkiem, że:[/justify] [justify]a. od skreślenia z listy studentów nie upłynął czas dłuższy niż 5 lat,[/justify] [justify]b. w przypadku wydalenia z uczelni minął okres, po którym ukarany może być ponownie przyjęty.[/justify] [justify]4. Decyzję o przywróceniu praw studenta podejmuje rektor na wniosek studenta zaopiniowany przez dziekana (prodziekana).[/justify] [justify]5. Student, który został skreślony z powodu niedostatecznych wyników w nauce lub dyscyplinarnie, może być reaktywowany tylko jeden raz.[/justify] [justify]6. Przy zapisywaniu na określony semestr studenta reaktywowanego, dziekan (prodziekan) ustala warunki dodatkowe, jakie musi on wypełnić dla wyrównania różnic pomiędzy przedmiotami zaliczonymi wcześniej a kursami wyszczególnionymi w programie realizowanym aktualnie.[/justify] [justify]7. Warunkiem przyjęcia studenta, który przenosi się z innej uczelni lub kierunku, jest zgodność programów lub porównywalność przeważającej liczby kursów i programów, które zaliczył kandydat w ramach opuszczonego kierunku, z tymi, które obowiązują na nowym kierunku.[/justify] [justify]Dziekan (prodziekan) przyjmujący, w przypadku zgody na przeniesienie, ustala semestr zapisu i warunki oraz sposób uzupełnienia różnic programowych.[/justify] [justify]8. W odniesieniu do studentów reaktywowanych i przyjętych na powtarzanie semestru z innych kierunków (uczelni) stosuje się zasady określone w § 14 ust. 3 i 4.[/justify] [justify]V. UKOŃCZENIE STUDIÓW[/justify] [justify]§ 17. PRACA DYPLOMOWA (MAGISTERSKA, INŻYNIERSKA, LICENCJACKA)[/justify] [justify]1. Opiekunem studenta piszącego pracę dyplomową może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora. Student uzgadnia z opiekunem temat pracy dyplomowej.[/justify] [justify]2. Termin podjęcia pracy dyplomowej określa plan studiów; tematy prac zatwierdza rada wydziału.[/justify] [justify]3. Student składa pracę dyplomową w dziekanacie w terminie do 30 czerwca na studiach kończących się w semestrze letnim i do 15 lutego na studiach kończących się w semestrze zimowym.[/justify] [justify]4. Jeżeli student nie złożył pracy w terminie, dziekan (prodziekan) może:[/justify] [justify]a. w uzasadnionych przypadkach przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej o 3 miesiące w stosunku do terminów podanych w ust. 3,[/justify] [justify]b. skierować studenta na egzamin inżynierski z obowiązkiem złożenia pracy dyplomowej, (nie dotyczy studiów inżynierskich i licencjackich).[/justify] [justify]c. skreślić go z listy studentów.[/justify] [justify]5. Pracę dyplomową ocenia recenzent wyznaczony przez dziekana (prodziekana) i opiekun.[/justify] [justify]Opiekun uwzględnia w ocenie aktywność i inwencję oraz samodzielność studenta w realizacji pracy. Jeżeli ocena pracy dyplomowej jest negatywna, dziekan (prodziekan) wyznacza drugiego recenzenta. Praca oceniana jest w skali ustalonej w § 5 ust. 5.[/justify] [justify]6. Jeżeli praca uzyskała oceny negatywne, sprawę bada dziekan (prodziekan). Dziekan (prodziekan) może zezwolić na uzupełnienie i poprawienie pracy lub wykonanie innej.[/justify] [justify]§ 18. EGZAMIN DYPLOMOWY[/justify] [justify]1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:[/justify] [justify]- uzyskanie zaliczenia wszystkich kursów przewidzianych w planie studiów dla danego kierunku,[/justify] [justify]- uzyskanie pozytywnej oceny pracy dyplomowej.[/justify] [justify]2. Egzamin dyplomowy powinien odbyć się nie później niż 3 miesiące od daty złożenia pracy dyplomowej.[/justify] [justify]3. a. Egzamin magisterski jest egzaminem ustnym, odbywającym się przed komisją[/justify] [justify]powołaną przez dziekana (prodziekana). Przedmiotem egzaminu jest obrona pracy[/justify] [justify]magisterskiej oraz zagadnienia z zakresu problematyki danego kierunku studiów.[/justify] [justify]b. Egzamin inżynierski i licencjacki jest egzaminem ustnym składanym przed[/justify] [justify]komisją powołaną przez dziekana (prodziekana) i obejmuje problematykę z[/justify] [justify]zakresu przedmiotów kierunkowych ustalonych przez radę wydziału.[/justify] [justify]4. Podstawą do oceny studiów są:[/justify] [justify]a. średnia arytmetyczna wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń w ciągu całego okresu studiów (wpisywanych do indeksu zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu),[/justify] [justify]b. ocena pracy dyplomowej,[/justify] [justify]c. pozytywna ocena egzaminu dyplomowego.[/justify] [justify]Ocena łączna ze studiów, wpisywana do dyplomu, stanowi 3/5 oceny wymienionej w pkt. a. i 1/5 ocen wymienionych w punktach b i c.[/justify] [justify]Wynik sumy zaokrągla się następująco:[/justify] [justify]do 3,5 - dostateczny (3,0)[/justify] [justify]3,51 – 4,25 - dobry (4,0)[/justify] [justify]powyżej 4,25 - bardzo dobry (5,0)[/justify] [justify]5. Jeżeli student nie zdał egzaminu, dziekan (prodziekan) może wyznaczyć powtórny egzamin, jednak nie później niż 3 miesiące po pierwszym terminie.[/justify] [justify]§ 19. DYPLOM UKOŃCZENIA STUDIÓW[/justify] [justify]1. Dokumentem potwierdzającym ukończenie danego kierunku studiów jest dyplom, w którym wpisuje się końcową ocenę wyniku studiów i który uprawnia do posługiwania się tytułem zawodowym „magister inżynier”, „inżynier” lub „licencjat”.[/justify] [justify]2. Indeks jest własnością absolwenta i ma on prawo do jego zachowania.[/justify] [justify]VI. PRZEPISY KOŃCOWE[/justify] [justify]§ 20. ODWOŁANIA[/justify] [justify]1. Odwołania od decyzji podjętych na podstawie niniejszego regulaminu składać należy odpowiednio do przełożonego osoby, która podjęła decyzję (prowadzącego kurs, kierownika jednostki organizacyjnej, dziekana, rektora).[/justify] [justify]2. Odwołanie, o którym mowa w ust. 1, w formie pisemnej wnosić należy w terminie do 14 dni od dnia otrzymania decyzji, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia. Organ właściwy do rozpatrzenia odwołania podejmuje decyzję w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.[/justify] [justify]3. Tryb określony niniejszym paragrafem nie dotyczy spraw, o których mowa w § 9, ust. 4; § 10, ust. 5 i § 11, ust. 1.[/justify] [justify]§ 21. WAŻNOŚĆ I ZMIANY REGULAMINU[/justify] [justify]1. Regulamin niniejszy został uchwalony przez Senat Akademii Rolniczej w Krakowie w dniu 23 kwietnia 2004 roku w uzgodnieniu z Uczelnianą Radą Samorządu Studenckiego AR. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2004 roku.[/justify] [justify]2. Zmiany regulaminu mogą być przeprowadzone zgodnie z zasadami jego tworzenia (U. art. 144, ust. 4).[/justify] [justify]Do ostatecznej interpretacji poszczególnych zapisów niniejszego regulaminu, upoważniony jest prorektor ds. dydaktycznych i studenckich.[/justify] [justify]Z dniem wprowadzenia w życie niniejszego regulaminu tracą moc wszelkie zarządzenia i zalecenia obowiązujące dotychczas a odnoszące się do interpretacji zapisów zawartych w regulaminie studiów.[/justify] [justify]Kraków, 27 kwietnia 2004 r.[/justify] [justify]REKTOR[/justify] [justify]prof. dr hab. Zbigniew Ślipek[/justify]
Uniwersytet Rolniczy Kraków

Wróć do „Forum Ogólne Uniwersytetu Rolniczego”